آخرین بروزرسانی پرتال: 21 اردیبهشت ماه 1398

صافی
  • تیم ملی مهارت ۱۰ نفره کشورمان در چهل و پنجمین مسابقات جهانی مهارت ۲۰۱۹ کازان روسیه با کسب یک مدال نقره، دو مدال برنز و دو دیپلم افتخار و احراز رتبه ۱۵ در میانگین امتیازات تیمی بین ۶۳ کشور، ارتقای بیست و چهار رتبه ای کشورمان را  نسبت به دوره پیش را رقم زد.

  • تیم ملی مهارت کشورمان در چهل و پنجمین دوره از مسابقات جهانی مهارت،  در 12 رشته با  حضور 12 رقابت کننده از تاریخ سی و یکم مرداد تا ششم شهریور(22 تا 28 آگوست) در شهر کازان روسیه به رقابت می پردازند.

  • معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با معاون وزیر کار و امنیت اجتماعی روسیه و رئیس مسابقات جهانی فدراسیون روسیه دیدار و گفتگو کرد.

  • سلیمان پاک سرشت، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با حضور در کشور روسیه، از روند برگزاری چهل و پنجمین مسابقات جهانی مهارت - کازان ۲۰۱۹ بازدید کرد.

  • در میان مولفه‌های تاثیرگذار در تحقق رونق تولید به عنوان شعار محوری سال، نیروی انسانی از عناصر بسیار تعیین کننده در دستیابی به این مهم به شمار می‌رود.تا دهه‌های نه چندان دور گذشته، منابع طبیعی و معادن زیر‌زمینی به عنوان اصلی‌ترین ثروت جوامع و کشور‌ها محسوب می‌شد و اساسا در ارزیابی ثروت کشور‌ها به بررسی میزان منابع و معادن زیرزمینی آنها پرداخته می‌شد، اما با آشکار شدن نتایج توسعه مبتنی بر نیروی انسانی توانمند و ماهر در برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا و اروپایی، نگاه به ثروت ملل تغییر کرد و امروزه یکی از مولفه های کلیدی دارایی یک ملت، دانش و توانش نیروی انسانی آن است.

    در فراز و نشیب تحولات اقتصادی، صنعتی و تولیدی جوامع، نیروی انسانی به یکی از مولفه‌های بسیار تعیین کننده تبدیل شد، نیرویی که با نقش‌آفرینی سازنده و صحیح آن، ارزش افزوده فزاینده‌ای در سایه فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی حاصل می‌شود، کیفیت کالا با ارتقای قابل توجهی همراه می‌شود و با دستیابی به چنین موفقیتی، زمینه و بستر رقابت‌پذیری در بازار‌های داخلی و بین المللی به نحو شایسته و مطلوبی فراهم می‌شود.

    در صورت افزایش و تقویت رونق در عرصه تولیدی کشور، بسیاری از مشکلات، کمبودها، کاستی‌ها و چالش‌های پیش‌روی اقتصادی کشور مرتفع خواهد شد که البته این مهم مستلزم اجرا و عملیاتی شدن مجموعه‌ای از اقدامات به هم پیوسته در میان تمام دستگاه‌های کشور در بخش‌های تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی، فرهنگی، اجتماعی، صنعتی و اقتصادی و عموم مردم جامعه است و با این اوصاف در رأس این هرم، نیروی انسانی نقش محوری و اثرگذاری را ایفا می‌کند.

    آموزش در بارورسازی هر چه بیشتر توانمندی نیروی انسانی نقش موثری را ایفا خواهد کرد، و هر آنچه بر توانمندی نیروی انسانی افزوده شود به همان میزان، بازدهی آن در حوزه‌های تولیدی، صنعتی و اقتصادی و تحقق شعار سال بیشتر خواهد شد.

    بر اساس ماده 21 قانون برنامه پنجم توسعه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان اصلی‌ترین دالان مهارت‌آموزی نیروی کار و ارائه دهنده آموزش‌های غیر‌رسمی در زمینه افزایش مهارت و دانش مطابق با فناوری روز در کشور شناخته شده است.بر اساس پایش های مستمر صورت گرفته از رصد اشتغال فارغ التحصیلان مهارتی این سازمان بیش از 42 درصد مهارت‌آموزان که دارای مهارت واقعی مورد نیاز بازار کار بوده اند جذب بازار کار شده و دیگر در زمره بیکاران نیستند.

    اما یکی از نارسایی‌های موجود در این حوزه، ناظر بر این واقعیت است که متأسفانه به فراخور نیاز جامعه و کشور، دانشجو و نیروی انسانی تحصیلکرده، جذب نشده و به نوعی امروزه شاهد افزایش دانشجو‌های فارغ‌التحصیل بدون مهارت کافی در بسیاری از حوزه‌ها هستیم که نمود و بروز آن در افزایش ضریب بیکاری قابل مشاهده است که ضرورت دارد هدایت تحصیلی صحیح و افزایش میزان مهارت افزایی با جدیت هر چه تمام‌تر پیگیری شود.

    با بررسی آمار‌های منعکس شده در ارتباط با درصد بیکاری فصلی در کشور، این واقعیت عیان می‌شود که فارغ از کم توجهی در برنامه‌ریزی برای جذب دانشجو، در عرصه استفاده و بهره‌گیری از نیرو‌های تحصیلکرده دچارغفلت‌هایی شده‌ایم که اگر غیر از این بود، امروزه بخش عمده جمعیت بیکار کشور در دایره فارغ‌التحصیلان دانشگاهی قرار نمی‌گرفتند.از جمله این غفلت‌ها می‌توان به افزایش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلی و کاهش شدید و عدم توجه به تربیت تکنسین و کارگران ماهر در بخش‌های مختلف اشاره کرد.

    تلاش برای مهارت افزایی هر چه بیشتر در نیروی انسانی و تصحیح و اصلاح این فرهنگ که اشتغال لزوماً به پشت‌میز نشینی و فعالیت در فلان اداره یا سازمان دولتی خلاصه نمی‌شود، از ضروریاتی است که می‌باید به صورت مجدانه در راستای نهادینه سازی آن در میان افکار و اذهان عمومی و خانوار‌های ایرانی و فرهنگ عمومی جامعه تلاش شود.

    به اعتقاد بنده در صورت ارتقای سطح مهارت افزایی از یک سو و هدایت تحصیلی صحیح و اصولی دانش آموزان، پیش از اخذ دیپلم، بسیاری از اهداف مورد نظر در خصوص تولید و عرصه اقتصادی کشور محقق خواهد شد و در حال حاضر با وجود برخی از کاستی‌ها، با برنامه‌ریزی هدفمند و اصولی می‌توان از ظرفیت‌های بالقوه موجود در کشور در عرصه نیروی انسانی به بهترین نحو ممکن در راستای حصول رونق تولید بهره برد.

    افزایش ضریب صادرات، جذب سرمایه گذاری‌های داخلی، بهبود کیفی و کمی کالاها، ایجاد ثبات اقتصادی هر چه بیشتر، افزایش فرصت‌های شغلی، رقابت‌پذیری در اقتصاد و ده‌ها مولفه تاثیرگذار دیگر برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی از عناصری محسوب می‌شوند که در سایه فعالیت و نقش آفرینی موثر و سازنده نیروی انسانی قابل حصول و تحقق خواهد بود .

    اینک که دولت و مجلس در اقدامی مشترک در جهت هماهنگی آموزش‌های مهارتی در سطح کشور نسبت به استقرارنظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی اقدام کرده اند و اولین جلسه شورای عالی آموزش فنی و حرفه ای کشور در سال جاری برگزار شد حال ضرورت دارد تا تمام دستگاه‌های متولی ارائه آموزش‌های مهارتی در سطح کشور با وحدت رویه و جلوگیری از تداخل و موازی کاری با همدیگر و توجه جدی به صرفه‌جویی در اعتبار اندک این بخش از طریق هماهنگی با متولیان نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی تمام مساعی خویش را در جهت افزایش توان مهارتی مخاطبین و ذینفعان بردارند.

    مهارت آموزی نقش مهمی در رونق تولید، اشتغال و کارآفرینی دارد و در دستیابی به توسعه پایدار اثرگذار است. در این میان با تاکید بر سخنان ریاست جمهوری مبنی بر تمرکز بر مقوله مهارت‌یابی و ارتقای بهره‌وری افراد، باید کوشید تا با ایجاد تناسب میان نظام آموزشی و نیاز بازار کار، جامعه را در مسیر رسیدن به اهداف کلان و توسعه‌ای هدایت کرد و این محقق نمی‌شود جز با ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در میان اقشار مختلف جامعه و تحقق شعار محوری نهضت مهارت افزایی و مهارت‌آموزی از گهواره تا گور.

    با توجه به نقش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در راستای اشتغالزایی، با مهارت آموزی می‌توان به ارتقای سطح اقتصادی خانواده‌ها، ایجاد روحیه خودباوری و گسترش آموزش‌های مهارتی و تخصصی کمک کرد. کاهش شغل‌های کاذب و ناپایدار، کاهش آسیب‌های اجتماعی و دسترسی مناسب به خدمات اجتماعی از جمله دستاوردهای مهارت‌ورزی در نظام آموزشی به شمار می‌رود. با شناسایی مهارت‌ها و خلاقیت‌های دانش آموزان به وسیله مشاوره‌ها در مقاطع تحصیلی می‌توان آنان را در مسیر درست تحصیلی هدایت کرد. دانش‌آموزان باید به طرف رشته‌های مهارتی بروند تا پس از پایان تحصیل بتوانند نیازهای آینده خود را برطرف سازند و با آگاه سازی و مشاوره خانواده‌ها در مدارس می‌توان فرزندان را به مهارت آموزی سوق داد.

    البته همواره باید به این نکته توجه داشت صرف کارآموزی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای نمی‌تواند کلید ایجاد اشتغال و رونق تولید باشد و متولیان مراکزآموزش فنی و حرفه‌ای باید تلاش کنند همگام با روند توسعه علوم، فنون و تکنولوژی در جهان و کشور نسبت به بروزرسانی نیروی انسانی، ابزار، تجهیزات، و منابع آموزشی تلاش کرده و آموزش‌های منطبق بر نیاز بازار کار و بر اساس نیازسنجی آموزش و منطبق بر سند توسعه و آمایش سرزمین و توسعه حکمرانی محلی اقدام کرده و همواره تلاش کنند که کیفیت آموزش های مهارتی را فدای کمیت نکرده و ارزش مدارک مهارتی را حفظ کنند؛ در این صورت به بنگاهی تقاضا محور تبدیل شده و به تدریج سازمان از عرضه محوری به تقاضا محوری از سوری صاحبان بنگاه های اقتصادی تبدیل خواهند شد.

    به امید آن روز همچنان منتظر می‌مانیم تا فربه‌گی بخش خصوصی بخش مهارتی را با خود به تکاپوی بیشتر وادار سازد.

  • به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی " محمد شریعتمداری"  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  در آئین بدرقه تیم ملی مهارت اعزامی به چهل و پنجمین مسابقات جهانی مهارت -۲۰۱۹ کازان روسیه  ابراز امیدواری کرد: تیم ملی مهارت کشورمان با اقتدار و جنگندگی در مسابقات جهانی مهارت شرکت کند.

    شریعتمداری با ابراز خرسندی از دیدار با  سربازان خط مقدم نهضت مهارت افزایی که در عالی ترین سطح در مسابقات بین المللی مهارت شرکت خواهند کرد گفت : شناخت  جایگاه مهم افرادی که در رشته مهارتی امروز سرآمد هستند و  این مسابقات را نمایندگی می کنند بسیار ارزشمند است .  یقینا جوانی  که امروز در رشته طراحی مهندسی به نقطه ای رسیده که یک ملت 80 میلیونی  را با آن سابقه دیرینه همراه خود به یک مصاف علمی و فنی و یک مسابقه جهانی ببرد کار بسیار خطیر و سنگینی  است . 

    وی تاکید کرد: امروز جوانان ما در 10 رشته مهارتی در مسابقات بین المللی مهارت شرکت می کنند . یقینا" تجربه حضور در این رشته ها برای دیگرجوانان نیز ایجاد انگیزه می کند . 

    وی افزود: امیدوارم که در این دوره از مسابقات با قوت بیشتری شرکت کنید و در دور بعدی مسابقات نیز با برنامه ریزی منسجم بتوانید قدرتمند تر حضور داشته باشید . 

    وی در ادامه گفت : جهان کار امروز در حال تغییر گسترده است و در بعضی از زمینه ها در حال پوست اندازی است .این در حالی است که امروزه شکل کارآفرینی هم  دستخوش تغییرات شده است . شاید در گذشته کارآفرینی عمدتا" معطوف به حوزه صنایع سخت می شد و دارای جایگاه بود و وقتی  صحبت ازصنعت می شد در ذهن  صنایع فولاد ، سیمان و صنایع سنگین متصور بود. ولی امروز در فناوری اطلاعات و همچنین در حوزه خدمات تحول شگرفی رخ داده است . بطور مثال همین عواملی که  از آن به عنوان پول مجازی  یاد می شود تحول عمده ای در این بخش رخ داده است . به نحوی که امروز شاهدیم این قبیل ابزارهای مالی و مجازی قابلیت مبادله و خرید و فروش پیدا کرده اند . بنابراین  در دنیای کار این تحولات رخ داده  که  بخش اعظم آن به دانش و مهارت باز می گردد. از سوی دیگر به نظر می رسد اگر به این ویژگیها توجه شود می توانیم قدمهای بزرگی برداریم ، ضمن اینکه تصور می کنم انگیزه کافی نیز دراین زمینه وجود دارد. 

    شریعتمداری در خصوص امکان استفاده برگزیدگان مسابقات جهاتی مهارت از امریه سربازی نیز گفت : تلاش خود را می کنیم که در این زمینه  مکاتبه لازم را با فرماندهی معظم کل قوا داشته باشیم. 

    وی تصریح کرد: همچنین می توانیم از طریق بانک توسعه تعاون  یا بانک رفاه کارگران منابع و تسهیلاتی را در اختیار این دسته از برگزیدگان مسابقات جهانی مهارت قرار دهیم تا بتوانند ضمن راه اندازی کسب و کار ، کارآفرینی نیز کنند . 

    وی افزود: فکر می کنم در کنار کار و حرفه ای که دارید ، معرفت و اخلاق را هم باید با خود همراه  کنید  و امیدوارم سفرای خوبی در همه زمینه ها باشید . 

    وی در ادامه گفت : با شما جوانان بودن احساس شیرینی برای ما است و استفاده از جوانان در مجموعه وزارتخانه نیز بر همین اساس است . جوانانی که امروز در عرصه مدیریتی کار می کنند در حوزه های مختلف شگفتی آفریده اند که نظیرش را نمی توان در جای دیگر مشاهده کرد . ضمن اینکه از نظرات و تجارب افراد مجرب و معمر و صاحب فکر و اندیشه نیز بهره مند هستیم و آنان را اکرام می کنیم و به آن احترام می گذاریم . 

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: یقینا شما جوانان با فکر ، خلاقیت و نوآوری می توانید در عرصه اجرا کشور را به سمت رشد و تعالی سوق دهید و توجه داشته باشید که  همه چیز پول نیست ، بلکه آن چیزی که شما خلق می کنید و آن مهارت و  امیدی که در دل جوانان بوجود می آورید که آنان نیز در این مسیر گام بردارند بسیار ارزشمند است . از همین رو   شما نماد مهارت افزایی برای ایران امروز هستید . 

    وی تصریح کرد: متاسفانه امروز خروجی  نظام آموزشی ما از دبیرستانها و دانشگاهها  دارای مهارت کافی و مناسب با انتظارات نیستند . بنابراین اگر بتوانیم مجموعه افراد ارزشمندی که فارغ التحصیل می شوند را به زیور هنر و مهارت آراسته کنیم در این صورت به سمت توسعه و تعالی حرکت خواهیم کرد. 

    وی افزود: از سوی دیگر شاهدیم افرادی که دارای مهارت هستند در پیدا کردن شغل در شرایط بهتری هم در داخل و هم در خارج از کشور قرار دارند .  لذا در همین زمینه تاکیدمان بر شکل گیری نهضت مهارت افزایی درست است و مهارت افزایی  به عنوان نیاز جدی جامعه امروز ایران باید شناخته شود و خوشبختانه امروز شاهدیم که این موضوع نیز مورد توجه جدی مسئولان کشور نیز قرار گرفته است .  

    گفتنی است پیش از سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سلیمان پاک سرشت معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای گزارشی را  از تاریخچه حضور کشورمان در مسابقات جهانی مهارت ارایه کرد و گفت :  در طی سالیان گذشته در مجموع  در 12 دوره در این مسابقات شرکت کرده ایم که 3 دوره اول شرکت در این مسابقات به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باز می گردد و 9 دوره مابقی از سال 2000 میلادی به بعد است.

    وی در ادامه نیز گفت: در این دوره مسابقات نیز شاهد حضور 1300 نفر رقابت کننده در 56 رشته مختلف به رقابت خواهند پرداخت و کشور ما نیز با 10 شرکت کننده در این مسابقات حضور خواهد یافت.

    تیم ملی مهارت کشورمان با حضور ۱۰ نفر رقابت کننده به همراه کارشناسان و مترجمین اعزامی  فردا تهران را به مقصد کازان روسیه و برای شرکت در چهل و پنجمین مسابقات جهانی مهارت ترک خواهد کرد.

    لازم به ذکر است جمهوری اسلامی ایران  طی سالهای گذشته در ۹ دوره از مسابقات جهانی شرکت کرده   و سازمان آموزش فنی و حرفه ای از سال ۲۰۰۱ بعنوان نماینده رسمی ایران در مسابقات جهانی مهارت حضور دارد و در رقابتهای امسال ۱۳۰۰ شرکت کننده از سراسر دنیا  به رقابت با همدیگر می پردازند.

  • معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: اصلاح تعرفه پرداخت حق‌الزحمه عوامل اجرایی آزمون طی مصوبه 64012/ت55615هـ مورخ 24/5/1398 در راستای جبران زحمات کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و ارتقای کیفی ارائه خدمات سنجش مهارت  در پی درخواست و پیگیری های مکرر سازمان صورت گرفته است.

    رضا باجولوند افزود: با توجه به اینکه تعرفه‌های قبلی برگزاری آزمون مصوب سال 1391 پس از سپری شدن حدود هفت سال نیازمند بازنگری و بروز نمودن بوده، موضوع از طریق دفتر سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای و با همکاری دفاتر ذیربط با طی جلسات کارشناسی و طی مراحل قانونی به تصویب هیأت محترم وزیران رسید.

    باجولوند همچنین افزود اصلاح تعرفه گامی برای بهبود بخشیدن به فرآیندهای سنجش مهارت و فراهم نمودن زمینه ارزشیابی مهارت با رویکرد سنجش عملکردی (آزمون‌های پروژه محور) می‌باشد.

    باجولوند گفت: در راستای قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی؛ احیا و ارتقای مراکز سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در دستور کار این معاونت می‌باشد. به همین منظور، اصلاح تعرفه حق‌الزحمه عوامل اجرایی آزمون، تغییر رویکرد آزمون به ارزشیابی مهارتی با الگوی سنجش عملکردی (آزمون‌های پروژه محور)، متناسب سازی قیمت تمام شده آزمون با تعرفه‌های کنونی، استفاه از ظرفیت و مشارکت بخش‌های خصوصی در طراحی پروژه‌ها و آزمون‌های دانشی، اخذ مجوزهای لازم و قانونی برای تعیین سطح مهارت معرفی شدگان سایر دستگاه‌ها، استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی در ارزشیابی مهارت آموختگان محیط واقعی کار جزو برنامه‌های در حال پیگیری این معاونت می‌باشد.

  • توزیع کارت ورود به جلسه چهارمین مرحله آزمون های سراسری سنجش مهارت مراکز آموزش فنی و حرفه ای در بخش دولتی و خصوصی در سال 1398 از 27 مرداد ماه سال جاری، آغاز مي شود.

  • سلیمان پاک سرشت، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان در آیین بدرقه تیم ملی مهارت کشورمان، این تیم را  جوانانی ماهر با انگیزه های ملی نامید.